onsdag 25 juni 2008

"#¤@£$#& ostar!!!!

Alltså. För mpnga månader sedan så skulle jag bli bjuden på pastasallad med massa gott i hemma hos en kompis. Inkluderat i detta goda var halloumiost. jag avr osäker på om det var en "säker" ost så jag googlade, och kom fram till att ja, det var den. Dessutom så skulle den stekas innan o då var den definitivt gravidsäker. Jag åt.

För ett par helger sedan var jag på middag med massa jobbarkompisar, gravida/veggoalternativ (som jag för övrigt förespråkat): halloumi. Stekt. Jag åt.

Idag, efter simning, trött och stressad för att hinna till bion var jag på jakt efter mat. Väljer caféet närmast simstället. Vill ha nåt snabbt. Foccacia med....ehh kött, kött, röktlax nae inget passade förrän sista alternativet: halloumi. Jag beställde, jag fick in mina grillade foccacia, konstaterade att de inte var genomvarma, men drog mig till minnes att ja, men det skulle ju vara en säker ost ändå. Kommer hem, av någon konstig anledning får jag för mig att googla på gravid+halloumi igen. O vad nu då? Nu får jag upp massa andra träffar, om att det INTE är ok. INTE ENS stekt enligt ett par sidor. Stor ångest... Jag som har varit petnoga o fånig o nojjig och undvikit saker jag säkert inte ens behövt undvika. Så ser jag till att smaska i mig ost som är i riskzonen för att ha listeriasmitta.

Jag vet att det är en liten risk, problemet är ju att den överhuvudtaget verkar finnas.

1 kommentar:

Svengbergson sa...

Aj, det verkar knepigt det där med mat under graviditeten. Men även om jag förstår att du är orolig så får du försöka tänka: när orsakade ost senast listeria i Sverige. Det är säkert ingen fara!!

Ha en bra dag!!